بسته

Google PageRank چیست و چرا هنوز با سئو مرتبط است؟

میانگین 0 ستاره از 0 رای
Google PageRank چیست و چرا هنوز با سئو مرتبط است؟

اگر مدتی در حلقه های سئو جستجو کرده باشید، احتمالا اصطلاح PageRank یا این ادعا که “مرده” را دیده باشید. اگر چه درک این موضوع بسیار آسان است اما هنوز درباره اینکه Google PageRank این روزها با سئو مرتبط است یا خیر، اختلاف نظر هایی وجود دارد. خب بیایید یکبار برای همیشه این موضوع رو حل کنیم.

آیا PageRank مرده است؟

بله! یا به بیان دقیق تر: نوار ابزار PageRank مرده است. Google Toolbar PageRank یک مقدار عدد رسمی از 0 تا 10 است که به همه صفحات وب اختصاص داده شده و از طریق نوار ابزار مرورگر Google قابل دسترسی است. در تصویر زیر PR مشخص شده است:

گوگل رنک پیج چیست و چرا هنوز با سئو مرتبط است؟

Google PageRank توسط افراد زیادی گول میخورد به همین دلیل گوگل از به روزرسانی PageRank منصرف شده و از اوایل سال 2013 پشتیبانی خود را از آن گرفت.

تاریخچه نوار ابزار PageRank :

در سال 2000: گوگل نوار ابزار خود را با صفحه PageRank و مقیاس 1 تا 10 منتشر می کند.

در سال 2005: گوگل با یاهو و MSN همکاری می کند تا برچسب nofollow را برای مبارزه با هرزنامه ها معرفی کند.

در سال 2009: گوگل ویژگی توزیع PageRank را از ابزارهای وبمستر خود، حذف کرد.

در سال 2013: مت کانس میگوید که برای PageRank به روزرسانی ارائه نخواهد شد.

در سال 2016: گوگل رسما نوار ابزار را برای استفاده عمومی خاموش می کند.

بعد از چند سال به روزرسانی، نوار ابزار PageRank دیگر اهمیتی ندارد.

بیایید دوباره امتحان کنیم. آیا PageRank مرده است؟

نه! قطعا چنین نیست. حالا چطور؟ در حالی که نوار ابزار PageRank دیگر در دسترس نیست اما الگوریتم PageRank یکی از سیگنال های دیگری است که گوگل از آن برای سازماندهی اطلاعات در وب استفاده می کند.

ما باید بین دو چیر تفاوت قائل بشیم:

نوار ابزار PageRank که نمره 1 تا 10 به صفحات وب میداد و الان پشتیبانی نمی شود.

الگوریتم PageRank که یکی از پایه های الگوریتم گوگل تا به امروز است و به عنوان بسیاری از سیگنال ها استفاده می شود.

الگوریتم PageRank چیست؟

PageRank در قلب الگوریتم گوگل قرار دارد و اهمیت نسبی صفحات وب را در نتایج جستجو تعیین می کند. در اصل، PageRank مقدار عددی است که نقش اساسی در اولویت بندی ترتیب نتایج جستجو دارد.

پیج رنک بر اساس این فرض استوار است که وب سایت های مهم تر لینک های بیشتری را از سایت های دیگر دریافت می کنند. گوگل به کیفیت و کمیت صفحاتی که به یک صفحه خاص لینک کرده اند، نگاه می کند. بنابراین لینکی از صفحه A به صفحه B، به عنوان رای B در نظر گرفته می شود. این الگوریتم کیفیت صفحه A را نیز تحلیل خواهد کرد.

3 عامل برتر که در PageRank تاثیر می گذارد

PageRank یک فرمول ریاضی است که در نگاه اول ممکن است ترسناک به نظر برسد. در اینجا فرمول طبق اولین تحقیقاتی آنها آمده است:

PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

نگران نباشید، من این فورمول را ساده می کنم. در اینجا سه عامل اصلی تاثیرگذار بر صفحه رتبه بندی آورده شده است:

تعداد بک لینک ها
تعداد لینک ها در صفحه لینک شده
صفحه لینک شده

بیایید یک به یک این عوامل را نگاه کنیم:

1- تعداد بک لینک

هر لینک به صفحه شما به عنوان رای حساب می شود. هر چه تعداد آرا بیشتر باشد، صفحه شما “اقتدار” بیشتری دارد. با این حال کیفیت بک لینک ها نیر مهم است.

2- تعداد لینک ها در صفحه لینک شده

PageRank هر صفحه به طور مساوی در تمام صفحاتی که به آن لینک دارد توزیع شده است. صفحه A به دو صفحه دیگر لنیک دارد، در نتیجه پیج رنک یک امتیاز به هر یک از آنها می دهد.

3- صفحات لینک شده

بک لینک از وب سایتی با PageRank بالاتر همیشه بهتر از یک لینک یک صفحه پایین است (به شرط آنکه سایر شرایط یکسان باشد)

پیج رنک و لینک های Nofollow

پیج رنک و لینک های Nofollow
پیج رنک و لینک های Nofollow | پی سی رنک

در اوایل دهه 2000، وبلاگ نویسی به برجستگی می رسید و بسیاری از SEO ها می دانستند که گوگل لینک ها را به عنوان آرا شمارش می کند. اظهار نظر در مورد وبلاگ ها با لینک ها راهی ساده برای جمع آوری اقتدار برای سایت شما به نظر می رسید. از این رو بخشی به نام اسپم به وجود آمد (که متاسفانه تاکنون ادامه دارد) در سال 2005، گوگل با MSN و Yahoo همکاری کرد تا برچسب nofolloe را معرفی کند. ایده این بود که جریان PageRank را از طریق برخی لینک ها محدود کنند. پیوند Nofollow یک بک لینک است که در کد HTML خود ویژگی rel = nofollow را دارد. این ویژگی به موتور های جستجو می گوید که این لینک را نخوانند.

به طور کلی، دو مورد اصلی وجود دارد که شما باید از ویژگی nofollow استفاده کنید:

1- محتوای غیرقابل اعتماد

اگر نمیخواهید به طور ناخواسته PageRank را به محله های بد در وب منتقل کنید، nofollow گزینه خوبی است. به همین دلیل است که بیشتر سیستم های اظهار نظر (از جمله نظرات و خدمات محلی وردپرس مانند Disqus) بطور پیشفرض از لینک های nofollow استفاده می کنند.

2- لینک ها و تبلیغات پرداخت شده

به دلیل فروش لینک های گسترده، مت کاتس (رئیس سایق وب اسپم در گوگل) استفاده از ویژگی nofollow را در لینک های پرداخت شده توصیه کرد. او گفت: “اگر سایتی بخواهید لینک هایی را صرفا برای کلیک بازدیدکنندگان یا ایجاد سایتی دیگر خریداری کند، در آن شرایط من از ویژگی nofollow استفاده می کنم.” برچسب nofollow به یک سایت امکان می دهد لینکی را اضافه کند که ربات های گوگل آن را نخوانند. استفاده از nofollow یک راه مطمئن برای خرید لینک است.

مجسمه سازی PageRank

در حالی که ما در مورد گوگل که nofollow ها را نمیخواند صحبت نمیکنیم بهتره در مورد دستکاری PageRank که به ویژگی nofollow متصل است نگاهی بیاندازیم. اگر چه این روش که به آن PageRank scultping هم گفته می شود، دیگر کار نمی کند اما هنوز هم بسیاری از افراد وجود دارند که معتقد اند با این دستکاری لینک بیشتری می گیرند. حالا اینجا ما به شما میگوییم که چرا اینکار (دستکاری در PageRank) امکان پذیر نیست و کار نمی کند:

در گذشته، اگر صفحه شما سه لینک خروجی داشت و شما یکی از آنها را نادیده می گرفتید (nofollow)، امتیاز آن برای دو لینک دیگر که dofollow بود ثبت می شد. بسیاری از وبمستر ها از این محدودیت فنی برای گرفتن بیشتر لینک ها استفاده می کردند. با این حال در سال 2009، گوگل شیوه گردش PageRank را تغییر داد و اکنون امتیاز های لینک ها بر اساس تعداد لینک های موجود در صفحه به همان اندازه تقسیم می شود. هم dofollow هم nofollow.

نحوه اندازه گیری PageRank

اکنون که Google PageRank عمومی نیست، از چه معیار هایی برای اندازه گیری قدرت یک سایت استفاده کنیم؟ برای سنجش یک سایت میتوانید از معیارهایی مانند: ترافیک جستجوی آنها، دنبال کردن رسانه های اجتماعی، تعامل با مقالات آنها و مجموع ترافیک استفاده کنید.

نتیجه

اگر چه گوگل نوار ابزار را قطع کرده است و شما نمیتوانید مقدار دقیق PageRank یک صفحه را ببینید، اما هنوز نقش اساسی در الگوریتم جستجوی گوگل دارد. به عنوان یک سئو، لازم نیست کار های خاصی را برای بهینه سازی وب سایت خود برای PageRank انجام دهید. همیشه داشتن بک لینک های با کیفیت بسیار مهم است. برای دانستن نحوه کار کردن موتور های جستجو توصیه میکنیم مقاله “موتور های جستجو چگونه کار می کنند؟” را حتما بخوانید.

منبع: mangools.com

دکتری ریاضی، 12 سال سابقه سئو و بهینه سازی سایت

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.