در این مطلب قصد داریم که به سئو منفی یا همان کلاه سیاه بپردازیم. سایت هایی که به سئو سیاه مشغولند، معمولا در زمان کوتاهی رتبه ی آنچنانی میگیرند، اما این آخر ماجرا نیست؛ بیشتر این سایت ها توسط گوگل مجازات می شوند و مجازات شدن گوگل کلا وب سایت رو از صفحه نتایج جستجو پاک میکنه. بعضی از افراد بدون توجه به اینکه با انجام سئو سیاه چه کار پر ریسکی انجام می دهند، دنبال رتبه هستند. در اینجا سئو سیاه را معرفی می کنیم و دلایلی را برای شما می آوریم که بدانید برای کسب رتبه ی ماندگار نیازی به فریب دادن موتور های جستجو ( گوگل،بینگ،یاهو و…) نیست.
سئو منفی/سیاه چیست؟
اولین سوالی که شاید در ذهنتان ایجاد بشه اینه که سئو سیاه یا منفی چیه؟ اصلا چرا بهش میگن سئو سیاه؟ و انجام اون چه تاثیری روی وب سایت داره؟ خب این سوالات رو یکی یکی جواب میدیم. هر گونه بهینه سازی وب سایت که بر پایه تقلب و فریب موتور های جستجو انجام بشه، بهش میگن سئو منفی یا سیاه. رایج ترین شکل سئو منفی/سیاه، استفاده از نرم افزار های مختلف و ساخت ده ها هزار لینک اسپم برای کسب رتبه در گوگل است. با این روش به راحتی آب خوردن میتوانید رتبه ی برتر در SERP کسب کنند اما ماندگاری آن تضمینی نیست! هر آن گوگل بفهمد و سایت در لیست سیاه قرار بگیرد؛ گوگل را دست کم نگیرید. تجربه ما نشان می دهد که اکثر کمپین های سئو منفی شکست خورده اند و جدا از اینکه سودی به وب سایت نرسانده اند، باعث مجازات شدن آن توسط گوگل هم شده اند. حالا در مورد انواع بهینه سازی منفی و اینکه چرا نباید آنها را انجام دهید بحث میکنیم.
1- داده های فاسد
اولین مشکل این است که اگر 100000 لینک اسپم به سایت خود بدید، نتیجه ای نخواهید گرفت! چون گوگل لینک های اسپم را در نظر نمیگیرد و اگر بفهمد که کاربر (وبسمتر/توسعه دهنده و …) از عمد این کار را میکند دیگه واویلا! اگر سایتتان مجازات شود ایمیلی از طرف گوگل برایتان ارسال می شود که چندان هم خوشایند نیست.
میتونید از بک لینک های معتبر استفاده کنید
اگر میخواهید برای دیدن داده هایتان هزینه کنید، بهتره که بک لینک معتبر بخرید. شما میتوانید از بک لینک های قوی ما برای بهتر دیده شدن سایتتان استفاده کنید. سیستم تبادل بک لینک قوی پیسی رنک حاصل سالها تحقیق و تجربه است، این سیستم شامل دو بخش رایگان و ویژه می باشد. لینک های ویژه به صورت فالو و لینک های رایگان به صورت نو فالو قرار داده می شوند.
2- محتوای کپی شده
یکی دیگر از کار های سئو منفی کپی کردن محتوا است. کپی و پیست کردن محتوا در سایتتان به عنوان مطلب، چه با ذکر منبع چه بی ذکر منبع به ضرر شماست. همواره میگیم که محتوا را با دیدگاهی جدید منتشر کنید تا مخاطبان عالی جذب کنید، اگر قرار باشه که محتوای یک سایت رو کپی پیست کنید، با جستجوی کلمه کلیدی هم رتبه نمیگیرید، حتی اگر دقیقا عنوان مطلب را جستجو کنید. دلیلش هم این است که شما محتوای یک سایت دیگر را به همان شیوه در سطح وب منتشر کردید.
ممکنه یک وب سایت محتوای شما را تنها با امید پیشی گرفتن از شما کپی کنه، اما این روش قدیمی شده و زمان خودش هم زیاد دوام نیاورد. مهم الان هست که با کپی پیست کردن چیزی نصیب شما نمیشه، گوگل محتوای کپی شده رو پیدا میکنه و خودکار رتبه سایت منبع را بالاتر می برد. برای محتوای سایت، خودتان دست به کار بشید و از دیدگاهی جدید به موضوع نگاه کنید.
3- نظرات/بررسی های جعلی
حتما برای خودتان هم پیش آمده که برای خرید چیزی اول پرس و جو میکنید تا بدونید اصلا بدرد میخورد یا نه. بهترین جا هم برای این پرس جو، قسمت دیدگاه ها یا همان نظرات هست. نوشتن مطالب عالی و گرفتن دیدگاه های عالی تر که جای خود دارد، اما استفاده از دیدگاه های جعلی برای بازاریابی و کلک زدن فایده ای ندارد! شما با اینکار باعث هجوم نظرات منفی میشوید که فقط برای موتور های جستجو بد نیست، با اینکار شما بدنام می شوید و به کسب و کارتان هم ضرر می رسانید. مشتری با خواندن نظرات از خرید خدمات شما دلسرد می شود.
4- خزیدن سنگین
خب تا اینجا در مورد شما حرف زدیم! اما گاهی اوقات ممکنه رقیب شما از سئو منفی برای پایین آوردن سایت شما استفاده کند. این کار ها ممکنه باعث سنگین شدن و کند شدن سایتتون بشه. یک رقیب ناامید دست به هرکاری میزنه (مثالی از زندگی واقعی). با خزیدن و با زور سایت که یک ترفند کلاه سیاه هست، بار سنگینی روی سرور ایجاد میکنند که باعث کندی سایت یا کلا خراب شدن آن می شود. اگر موتور های جستجو هنگام پایین آمدن سرعت سایت به آن دسترسی نداشته باشند، نمی توانند بخزند و کلا امتیاز خزیدن رو از دست میدید.
حالا اگر چنین حالتی برایمان پیش آمد چیکار کنیم؟
در صورتی که چنین حمله ای بر علیه سایت شما آغاز بشه، کند شدن سرعت سایت را احساس خواهید کرد. یک کار عاقلانه این است که با شرکت میزبان خود تماس بگیرید و مشکل رو بگید. اونا باید بتونند به شما بگویند که این بار از کجا میاد. حالا باید این خزنده های شرور رو با robots.txt و htaccess مسدود کنید.
5- کلیک های جعلی
از کلیک های جعلی برای افزایش رتبه وب سایت خودداری کنید. استفاده از ربات CTR برای جستجوی کلمات کلیدی سایتتان سودی برایتان ندارد. این ربات ها ممکن است اشتباه کنند و روی نتایج مختلف کلیک کنند که در نتیجه باعث کاهش رتبه سایتتان می شود. پیشنهاد میکنیم CTR کلمات کلیدی خود را در کنسول جستجوی گوگل، در مسیر Traffic Search>Search Analytics به دقت رصد کنید. در آنجا هر دو آمار نرخ کلی CTR سایت و CTR کلمات کلیدی را میتوانید مشاهده کنید.
6- دستکاری در robots.txt
شاید بخواهید با قرار دادن کد هایی در robots.txt باعث افزایش خزیدن ربات های گوگل در سایت خود بشوید، اما ما به شما میگوییم که اینکار را نکنید. تغییر در robots.txt میتواند کل استراتژی سئو شما را ویران کند. یک قانون غیرقابل انعطاف در گوگل وجود دارد که میگوید صفحات مهم شما یا حتی کل وب سایت شما را نادیده بگیرد. پس از تغییر robots.txt برای فریب دادن موتور های جستجو استفاده نکنید.
سخن آخر
در نهایت باید بگم برای پیشرفت سایت و کسب و کارتان نیازی به تقلب و فریب دادن موتور های جستجو ندارید و تنها با تولید محتوای عالی و رعایت اصول سئو میتوانید در زمینه خود پیشرفت کنید و موفق شوید. پیشنهاد میکنم مقالات ما رو برای بهینه سازی سایت و تکنیک های جدید دنبال کنید.
منابع:
moz.com – link-assistant.com