گوگل دارای ابزارهای جالبی است، اما دو مورد از ابزارهایش بسیار مهم اند و برای بهتر شدن سایتتان هم به شما کمک می کنند. یکی از این ابزار ها کنسول جستجوی گوگل و دیگری ابزار تست نتایج غنی است. در مورد کنسول جستجوی گوگل در این پست به طور کامل شرح دادیم، اما برای اینکه جاش در این پست خالی نماند، تعریف کوتاهی هم از آن می کنیم. کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می کند تا نسبت به نحوه عملکرد وب سایتتان در SERP ها مطلع بشید و خطاهایی که در سایتتان وجود دارد را رفع کنید. ابزار دیگر که میخوایم در این مطلب در موردش حرف بزنیم، ابزار تست نتایج غنی است که به شما کمک می کند تا ببینید کدام یک از صفحات شما برای نتایج غنی واجد شرایط هستند. نتایج غنی نتایجی مانند لیست سوالات متداول یا لیست رویداد ها هستند.
با این ابزار چه کاری میتوانید انجام دهید؟
نتایج غنی در دنیای امروز فوق العلاده مهم هستند. هنگامی که داده های ساختاری را به سایت خود اضافه کنید، یک لیست برجسته در SERP ها از سایتتان پیدا میکنید. اگر شما میخواهید داده های ساختار یافته را به سایت خود اضافه کنید، پیشنهاد میکنیم از Yoast SEO استفاده کنید، چون این افزونه (وردپرس) به طور خودکار داده های ساختاری زیادی را به سایت شما اعمال می کند.
چطور می توان از ابزار تست نتایج غنی استفاده کرد؟
استفاده از ابزار تست نتایج غنی (Results Testing Tool) بسیار آسان است. دو روش برای بدست آوردن نتایج وجود دارد: اول اینکه URL را کپی و آن را برای تست وارد کنید. دومین راه هم کپی کردن قطعه ای از داده های ساخت یافته یا کد منبع کامل یک صفحه هست. هر کودوم که ترجیح می دهید را انجام دهید. در حین آزمایش می توانید جای گوشی های هوشمند یا دسک تاپ باشید. گوگل به صورت پیش فرض برای گوشی ها فهرست بندی می کند چون در دنیای امروزی مردم بیشتر با گوشی زندگی می کنند. البته در صورت نیاز میتواند به دسک تاپ تغییر بدید.
اگر صفحه مورد نظرتان آنلاین باشد، اسنفاده از URL بهتر است. با اینکار نتایج آن صفحه را بهتر میتوانید مشاهده کنید، همچنین HTML ارائه شده صفحه را می توانید بررسی کنید. اما در کد هیچ کاری وجود ندارد که بتوانید انجام دهید.
کار با کد داده ساخت یافته
اگر قطعه ای از داده های ساخت یافته را در قسمت کد قرار داده و آزمون را اجرا کنید، همان نتیجه URL را میگیرد با این تفاوت که اکنون می توانید از قسمت ورودی کد، برای ویرایش کد خود استفاده کنید تا خطا ها را رفع و صفحه را بهبود بخشید.
خب مراحل انجام اینکار اینجاست:
- کدی را که میخواهید تست کنید، کپی کنید.
- کد را در قسمت کد، ابزار نتایج جستجو قرار دهید.
- تست را اجرا کنید
- در نهایت نمایی شبیه زیر می بینید:
ویرایش کردن یک صفحه
صفحه ای که در بالا مشاهده می کنید یک صفحه رویداد است و به صورت نارنجی هشدار می دهد. این رنگ ها را به یاد بسپارید: قرمز یک خطا است و نارنجی هشدار. خطا مشکلی است که پیش آمده است اما نارنجی مشکلی است که ممکن است پیش بیاید. در صورتی که میخواهید با ویرایش کردن کد مشکل را از بین ببرید اینجا جای خوبیست! تست را مجددا انجام دهید تا کاملا سبز شود، همچنین اگر وقت یا دانش انجام ویرایش کد رو ندارید می توانید از متخصصان کمک بگیرید، اما ممکنه براتون هزینه بردار باشه.
هنگامی که کد خود را تایید کردید و مطمئن شدید که به درستی کار می کند، می توانید آن را در صقحات شخصی خود اعمال کنید. به خاطر داشته باشید من روش بسیار ساده ای برای اعتبارسنجی کد را شرح دادم، در حالی که روش های بسیاری برای اینکار وجود دارد اما هدف این مقاله نیست. در اینجا من میخواهم اطلاعاتی سریع درمورد داده های ساخت یافته و کار هایی که میتواند با ابزار تست نتایج غنی انجام دهید ارائه دهم.
تغییراتی که انجام دادید را پیش نمایش کنید
یکی از جالب ترین موارد در تست نتایج جستجو، گزینه پیش نمایش است. این گزینه به شما نشان می دهد که چگونه صفحه مورد نظرتان در گوگل ظاهر می شود. برای برخی نتایج مانند “نحوه”، گوگل پیش نمایش های متعددی را هم نشان می دهد.
این پیش نمایش ها فقط برای نمایش نیستند، از آنها می توانید برای بهبود ظاهر نتایج هم استفاده کنید. از این بینش ها به نفع خود استفاده کنید و سعی کنید افراد را به کلبک کردن روی لیست های شما سوق دهید. این مقاله مرور کوتاهی درباره کاری بود که با ابزار نتایج غنی میتوانید انجام دهید تا بازده عالی آن را ببینید. فراموش نکنید اگر در این ابزار همه چیز سبز باشد، دلیل بر آن نمی شود که محتوای شما حتما در نتایج نشان داده شود. فقط باید صبر کنید و ببینید.
منبع: yoast.com