بر چسب های متا (سئو داخلی)
بر چسب های متا بخشی از کد HTML هستند. آنها محتوای وب سایت را توصیف می کنند. عناوین و توضیحات متا بسیار مهم هستند. بر چسب های متا از نظر فنی اهمیت چندانی ندارند. اما از طرف دیگر برای بیان چکیده ای از محتوای شما به مخاطبتان مفید خواهند بود. توجه داشته باشید که الگوریتم گوگل در صورت نبود توضیحات متا از خود متن کپی می کند.
افزونه ها و ابزار های زیادی مانند (Yoast for WordPress) وجود دارد که محتوای شما را از نظر استفاده از کلمات کلیدی مرکزی در متا، عنوان ها، تراکم عبارت کلیدی، ویژگی های تصویر alt و موارد دیگر تجزیه و تحلیل می کنند. این افزونه ها نکات زیادی را ارائه می دهند که به شما در نوشتن محتوا بهینه شده کمک میکند.
در این مطلب به آموزش سئو فنی و On-page می پردازیم. بهبود سئو فنی و On-page از اهمیت زیادی برخوردار است. سئو داخلی (On-page) شامل لیست کاملی از کار هایی است که باید برای هر وب سایت انجام شود. سئو در چند سال پیش تنها مربوط به برچسب های متا، مطالب و عناوین بهینه شده بود. حالا با وجود اگلوریتم های طولانی، محتوا ، عناوین و توضیحات پر از کلمات کلیدی سئو داخلی بسیار پیچیده تر شده است.
در ادامه با ما همراه باشید تا سئو داخلی و فنی و راه های بهینه سازی آنها را با هم بررسی کنیم.
سئو داخلی (On-Page) چیست؟
قبل از اینکه وارد بحث بهینه سازی سئو داخلی و فنی بشیم در ابتدا یه نگاه کلی به اینکه سئو داخلی چیست میندازیم. “به هر هنر نوشتن که با علم سئو ترکیب بشه و صفحات رو برای کلمات کلیدی خاص رتبه بندی کنه میگن سئو داخلی!” سئو داخلی شامل مواردی مانند متا، برچسب ها، قالب محتوا، بهینه سازی تصاویر و تمام چیزهایی که به بهبود محتوا کمک میکنه میشود. حالا نوبت اینه که بدونیم چطور این موارد رو بهینه کنیم:
مواردی از سئو داخلی که باید به آنها توجه کنید!
سئو فنی و On-page بسیار مهم هستند. بیایید با کار هایی که می توانید در WordPress یا هر سیستم مدیرت محتوای دیگری انجام دهید، شروع کنیم.
1- قبل از شروع به نوشتن نیاز های مردم را پیدا کنید
آیا قصد دارید در مورد موضوعی که افرا جستجو می کنند مقاله بنویسید؟
آیا مطمئن هستید که دیدگاه شما متفاوت و بی نظیر است؟ آیا زمان نوشتن شما مناسب است؟
این سوالات اصلی قبل از شروع نوشتن است و مهم نیست که در یک وبلاگ یا صفحه فروش محصول باشد. روش های زیادی برای کشف وجود دارد. تحقیقات در کلمات کلیدی بخشی اجتناب ناپذیر از آن است،
2- برچسب ها و هدینگ ها
ایجاد یک برچسب جذاب، توضیحات متا و عناوین.
کلید واژه اصلی باید مربوط به اینها باشد تا کاربران بدانند مطلب شما در مورد چیست.
از توضیحات متا به عنوان یک فرصت عالی برای CTA استفاده کنید. برای CTA شما باید کاربران و موتور های جستجو را متقاعد کنید که روی وب سایت شما کلیک کنند.
یک بار دیگر بگوییم، به تجربه کاربر توجه کنید، از کلمات پر تکرار و ساده استفاده نکنید. به رقبای خود نگاه کنید، تجزیه و تحلیل کنید که چه چیزی در مطلب آنها کم است، سپس با رفع کمبود ها و اضافه کردن دیدگاه های جدید استراتژی خود را بسازید. اینها نکات مهمی برای سئو فنی و On-page هستند.
3- از پیوند یکتا مناسب استفاده کنید
از پیوند های یکتایی که به صورت خودکار ایجاد می شوند خودداری کنید. مانند:
ار پیوند های مربوط به مطالب و عنوان آن استفاده کنید. مانند:
اگر از WordPress استفاده می کنید، می توانید لینک های ثابت را در تنظیمات مشترک تنظیم کنید. متخصصان سئو و وبلاگ نویسان میگویند URL های کوتاه در گوگل رتبه بهتری دارند. البته به نظر ما این مربوط به تجربه کاربر است. اما بدان معنا نیست که یک URL 20 کلمه داشته باشد.
4- مالتی مدیا ( چند رسانه ای )
اگر میخواهید بازدیدکنندگان را درگیر کنید از تصاویر، اینفوگرافیک ها، نمودار ها و فیلم ها استفاده کنید. آنها منظورتان را بهتر به بازدید کننده منتقل می کنند. مالتی مدیا در هر مطلب ضروری است. استریم ویدیو یکی از داغ ترین بازاریابی طی چند سال اخیر بوده است. علاوه بر این آنها به افراد انگیزه میدهند که مطالب شما را لایک یا به اشتراک بگذارند و در مورد آنها اظهار نظر کنند.
5- لینک های داخلی و خارجی
برای بهینه سازی سئو می توان از لینک های داخلی و خارجی استفاده کنید. با استفاده از لینک های خارجی، منابع مربوط به موضوعتان را به گوگل می دهید. حتما منابع مرتبط و معتبر را لینک کنید.
لینک های داخلی نیز روشی مناسبی برای تبلیغ سایر مقالات یا بخش های وب سایت شما هستند. با اینکار بازدید از آنها اسان تر می شود.
لینک های داخلی همچنین به ربات های گوگل کمک می کند که بهتر ساختار وب سایتتان را درک کنند.
6- بگذارید مردم درگیر شوند
محتوای عالی خودش را به اشتراک می گذارد. این روزا مردم تنبل هستند پس بهتره دکمه اشتراک گذاری همیشه در وب سایت شما باشد.
علاوه بر فیسبوک و تویتر، شبکه های اجتماعی مانند Pinterest و Reddit و بسیاری دیگر را اضافه کنید.
سئو فنی چیست؟
پس از بهینه سازی سئو داخلی حالا نوبت به سئو فنی میرسد! سئو فنی به بهبود جنبه های تکنیکی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو انجام می شود. ایجاد سایتی سریعتر و آسان تر کردن خزیدن برای موتورهای جستجو از ارکان سئو فنی هستند. سئو فنی بخشی از سئو داخلی است که به بهبود عناصر وب سایت میپردازد.
بررسی فنی جستجو گر ها در صفحه
سئو فنی را میتوان به بخشی از سئو درون صفحه که موارد فنی بیشتری دارد طبقه بندی کرد. سئو فنی معمولا به برخی از مهارت های فرد توسعه دهنده نیاز دارد. اما نگران نباشید، کار های زیادی وجود دارد که می توانید در وردپرس به راحتی انجام دهید.
اینها مهم ترین فاکتور های فنی سئو است که باید روی آنها تمرکز کنید:
1- کنسول جستجو
اتصال سایت خود به کنسول گوگل یکی از اصول اولیه است. اینکار به شما کمک می کند که عملکرد سایت خود را در جستجوی گوگل ببینید و حفظ کنید.
کنسول جستجو به شما کمک می کند تا رتبه بندی کلمات کلیدی، CTR ها، مجازات های احتمالی گوگل و بسیاری از داده های مفید دیگر را برای سئو فنی تجزیه و تحلیل کنید.
از سایر ویژگی ها می توان به قابلیت استفاده آن در موبایل و انتخاب کردن آنچه به شما نشان داده شود؛ می باشد.
2- سرعت وب سایت
سرعت وب سایت یکی از عوامل رتبه بندی است، بنابراین شما همیشه باید در جهت بهبود آن باشید. مشخص است که 50% از کاربران وب انتظار دارند یک وب سایت در 2 ثانیه یا کمتر بارگذاری شود. اگر تا 3 ثانیه بارگذاری نشود، سایت را ترک می کنند.
3- بهینه سازی موبایل
بهینه سازی موبایل یک ضرورت است. جهان از دسک تاپ به موبایل در حال تغییر است. در واقع، اجرای وب سایتی که بهینه سازی نشده بر رتبه بندی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. نمایه اول موبایل یعنی گوگل از نسخه موبایل وب سایت شما برای رتبه بندی و فهرست بندی استفاده می کند.
همچنین می توانید از AMP استفاده کنید. AMP یک کد HTML با ویژگی های سفارشی است که امکان ارائه سریع تر محتوای استاتیک را فراهم می کند. در سال 2017، AMP از پروژه های اصلی جستجوی تلفن همراه گوگل بود.
4- نقشه سایت
نقشه سایت به موتور های جستجو کمک می کند تا متحوای شما را ویرایش کنند. نقشه سایت پرونده ای است که در آن همه بخش های وب سایت ذکر شده است. بهتر است هنگام اجرای یک وب سایت بزرگ با ساختار پیچیده یا هنگام استفاده از محتوای غنی از رسانه ها، نقشه سایت داشته باشید.
داشتن نقشه سایت به این معنی نیست که رتبه شما بهتر می شود. به گفته گوگل، نقشه سایت فایده دارد اما هرگز به خاطر نداشتن آن مجازات نمی شوید.
5- ربات ها (Robots.txt)
Robots.txt فایلی است که به خزنده ها می گوید به کدام بخش وب سایتتان دسترسی پیدا نکنند. این فایل در Https://example.com/robots.txt قرار دارد و عمومی است. این فایل برای زمانی که نمیخواهید برخی اسکریپت ها، پرونده ها یا تصاویر غیرضروری فهرست بندی شوند مفید است.
نحوه robots.txt:
6- وب سایت باید امن باشد
یکی دیگر از بهینه سازی های سئو فنی که باید انجام شود ایمن سازی وب سایت است تا از حریم خصوصی کاربران محافظت شود. یکی از مهم ترین مواردی که باید برای ایمن سازی وب سایت انجام دهید، راه انداری HTTPS است. HTTPS این اطمینان را می دهد که هیچ کس نمیتواند داده های ارسال شده بین مرورگر و وب سایت را رهگیری کنید. درصورتیکه HTTPS را راه اندازی نکنید عبارت “امن نیست” در بالای سایت مشاهده می شود که برای تجربه کاربری اصلا مناسب نیست.
نکات مفید برای بهبود سئو فنی و On-page
SEO SiteCheckup ابزاری عالی برای تجزیه و تحلیل سئو در صفحه است. با این ابزار میتوانید یک URL را هر زور تجزیه و تحلیل کرده و گزارش را به صورت PDF دانلود کنید.
Google Tag Manager را برای مدیریت پیشرفته تگ ها تنظیم کنید، بنابراین نیازی به کمک برنامه نویسان وب نخواهید داشت.
HTTPS در مقابل HTTP: گوگل در 2014 اعلام کرد که رتبه وب سایت های HTTPS را ارتقا می بخشد.
امروز ما میدانم که این یک عامل رتبه بندی سبک است که تاثیر کمی بر موتور های جستجو دارد.
با این حال، امنیت یک عامل روانی قوی است. به عنوان مثال Google Chrome وب سایتی که با SSL رمزگذاری نشده است را با عنوان ” امن نیست” بیان می کند که بر تعامل کاربر تاثیر می گذارد.
کانونی سازی URL/IP: کانونی سازی IP زمانی مهم است که یک وب سایت تحت آدرس IP و نام دامنه خود فهرست بندی شود. کانونی سازی URL یعنی Https://example.com به /Https://example.com تبدیل شود.
استفاده از تمامی راهنمایی های ذکر شده در این مطلب به سئو فنی و On-page وب سایت شما کمک قابل توجهی میکند و رتبه ی سایتتان را بهبود می بخشد.
منبع: mangools