اگر میخواهید بدانید که در سئو سایتتان چقدر موفق بوده اید یا به اندازه گیری سئو بپردازید، با ما همراه باشید. با یک جمله ساده از همین الان شروع میکنیم که قبل از دیدن وضعیت سئو سایتتان بدانید: هر چیزی که قابل اندازه گیری باشد را میتوانید بهبود بخشید! پس با این وجود اگر سئو سایت باب میلتان نبود نگران نباشید، میتوانید آن را بهتر کنید.
اندازه گیری سئو بسیار میتواند تاثیرگذار باشد، سئو های حرفه ای همه چیز را از رتبه بندی و تبدیل لینک گرفته تا رضایت و تجربه کاربری بررسی می کنند. چون در این حالت میتوانند به راحتی کار ها را اولویت بندی کنند. شما نیز با اندازه گیری سئو میتوانید کار های مربوط به وب سایتتان را راحت اولویت بندی کنید.
با هدف گیری مناسب شروع کنید
در حالی که داشتن هدف های زیاد برای یک وب سایت چیز معمولی است اما داشتن یک هدف اصلی ضروری است. تنها راهی که میتوانید بدانید هدف اصلی وب سایت چیست این است که درک درستی از اهداف آن و نیاز های مشتری داشته باشید.
پاسخ دادن به سوالات مشتری نه تنها به جهت گیری تلاش های شما کمک میکند بلکه نشان می دهد که به سوالات و نظرات آنها اهمیت می دهید.
چند نمونه سوال مشتری:
1- آیا میتوانید تاریخچه معتبری از شرکت خود را در اختیار ما قرار دهید؟
2- سود آور ترین خدمات/محصولات شما به ترتیب کدامند؟
3- چطور میتونیم از خدمات سایت شما استفاده کنیم؟
با این حال، مشخص کردن هدف اصلی و اهداف فرعی و معیار هایی که باید در نظر داشته باشید برای بهینه سازی وب سایتتان ضروری است. نکات زیر را هنگام ایجاد هدف اصلی، اهداف اضافی و معیار ها به خاطر داشته باشید:
اندازه گیری
اکنون که هدف اصلی خود را تعیین کردید، ارزیابی کنید کدام معیار های اضافی میتوانند به سایت شما در رسیدن به هدف اصلی کمک کنند. اندازه گیری معیار های اضافی قابل اجرا به شما کمک می کند تا جزئیات دقیق تری در مورد پیشرفت فعلی و کلی داشته باشید.
معیار های نامزدی
افراد وقتی وارد سایتتون میشن چطور رفتار میکنن؟ این سوالی هست که معیار های نامزدی به دنبال پاسخگویی آن هستند. برخی از معروف ترین معیار های اندازه گیری نحوه ارتباط افراد با محتوای شما می باشد که شامل موارد زیر است:
نرح تبدیل
نرخ تبدیل تعداد تبدیل ها برای یک عمل است که بر اساس تعداد بازدید های منحصر به فرد تقسیم می شود. نرخ تبدیل می تواند برای هر چیزی اعمال شود، از ثبت نام ایمیل گرفته تا خرید کالا. دانستن نرخ تبدیل می تواند به شما در اندازه گیری بازده سرمایه گذاری (ROI) کمک بسیاری کند.
صفحات در هر بازدید
اگر هدفتان این بوده که بازدیدکنندگان را درگیر خود کرده و آنها را به مرحله بعدی برسانید، “صفحات در هر بازدید” معیار خوبی برای تعامل با ارزش میتواند باشد. به زبان ساده صفحات در هر بازدید را میتوان اینطور تعریف کرد: هر کاربر که از سایت شما بازدید می کند کدام صفحات را باز خواهد کرد.
زمان در صفحه
چقدر طول میکشه تا سایت شما بارگیری بشه؟ مردم چه مدت در صفحه شما می مانند؟ اگر یک پست 2000 کلمه ای دارید که بازدیدکنندگان آن به طور متوسط 10 ثانیه در آن میمانند، احتمال اینکه محتوای آن صفحه خوانده شود کم است. البته هدف صفحه را هم در نظر بگیرید، مثلا 10 ثانیه ماندن در صفحه “تماس با ما” عادی است.
عمق حرکت
عمق حرکت میزان گشتن بازدید کنندگان را در صفحه های وب اندازه گیری می کند. آیا بازدید کنندگان به محتوای مهم شما دسترسی پیدا می کنند؟ اگر اینطور نیست روش های مختلف ارائه، مانند مهم ترین مطالب، ویژه ها و… را امتحان کنید. همچنین کیفیت محتوایتان را در نظر بگیرید. آیا کلمات غیر ضروری را حذف می کنید؟ آیا ادامه مطلب می تواند برای بازدید کننده جذاب باشد؟ “عمق حرکت” را میتوان در Google Avalytics مشاهده کرد.
ترافیک جستجو
رتبه بندی یک معیار ارزشمند سئو است، اما اندازه گیری عملکرد ارگانیک سایتتان نباید فراموش شود. هدف از جستجوی کاربران این است که پاسخی برای جستجویشان بیابند؛ اگر رتبه بندی می کنید اما هیچگونه ترافیکی دریافت نمی کنید، مشکلی در این بین وجود دارد. اما چطور میتوانید تعیین کنید که سایتتان از چه میزان ترافیکی برخوردار است؟ یکی از دقیق ترین راه های انجام این کار، گوگل آنالیز است.
با استفاده از Google Analytics اطلاعات زیادی را درباره ترافیک کشف کنید
گوگل آنالیز (GA) در اندازه گیری سئو میتواند بسیار به شما کمک کند، این ابزار داده ها تجزیه میکند و یک راهنمای کلی برای برحی از داده های ترافیکی را در اختیار شما قرار می دهد و شما میتوانید از این ابزار رایگان برای جمع آوری این داده ها استفاده کنید.
ترافیک ارگانیک را جدا کنید
گوگل آنالیز به شما امکان می دهد ترافیک سایتتان را از طریق کانال مشاهده کنید. این کار باعث کاهش هر گونه نگرانی درمورد تغییر کانال می شود. ( مثلا کل ترافیک وب سایتتان را به خاطر یک فعالیت پرداخت شده (خرید بازدید ناگهانی و…) مختل شده اما ترافیک ارگانیک شما ثابت مانده است، در این حالت شما خیالتان راجب ترافیک ارگانیک راحت می شود).
ترافیک سایتتان در گذر زمان
گوگل آنالیز به شما امکان می دهد که کل جلسات، کاربران و بازدید های صفحه را به سایت خود در طی یک تاریخ مشخص مشاهده کنید. همچنین میتوانید دو بازه زمانی جداگانه را با هم مقایسه کنید.
از یک صفحه خاص چند بازدید دریافت کرده اید؟
گزارشات محتوای سایت در گوگل آنالیز برای ارزیابی عملکرد یک صفحه خاص بسیار عالی است.( به عنوان مثال تعداد بازدید کنندگان یک صفحه که در یک بازه زمانی مشخص دریافت کرده اید )
ترافیک از یک کمپین مشخص
برای اینکه بهتر بتوانید ترافیک دریافتی از یک کمپین مشخص را محاسبه کنید، از کد های UTM (ماژول ردیابی خارپشت) استفاده کنید. برای اینکار منبع و رسانه را تعیین کنید، سپس در انتهای آدرس اینترنتی کد ها را اضافه کنید. وقتی مردم روی این لینک ها کلیک کنند، UTM ها شروع به جمع کردن گزارش در “کمپین ها” گوگل آنالیز می کنند.
نرخ کلیک (CTR)
CTR شما به معنای درصد افرادی است که روی صفحه شما در نتایج جستجو کلیک کرده اند. CTR می تواند به شما بینشی در مورد چگونگی بهینه سازی عنوان صفحه و توضیحات متا بدهد. میتوانید این داده ها را در Google Search Console بیابید. ( GSC ابزاری رایگان هست )
علاوه بر این، Google Tag Manager ابزار رایگان دیگری است که به شما امکان می دهد بدون نیاز به اصلاح کد، ردیاب ها را در وب سایت خود مستقر کنید و آنها را مدیریت کنید. این کار ردیابی فعالیت های خاص در وب سایت را آسان تر می کند.
رتبه بندی کلمات کلیدی
رتبه وب سایت به کلمات کلیدی آن وابسته است، برای همین باید ویژگی SERP را شامل باشد، مانند بخش های برجسته و جعبه های پرسش کاربران. سعی کنید مغرور نشوید! یعنی از معیار های غرور آمیز مانند رتبه بندی برای کلمات کلیدی رقابتی مبهم و همچنین کلمات کلیدی دم بلند خوددداری کنید. ما در مطلب “پیداکردن کلمات کلیدی جذاب” به طور مفصل پیداکردن کلمات کلیدی مناسب برای مطلب هایتان را توضیح داده ایم.
نحوه اندازه گیری این معیار ها
ابزار های مختلفی برای پیگیری موقعیت وب سایت شما در SERP، سلامت خزیدن سایت، رعایت ویژگی های SERP و معیار های لینک مانند Moz Pro و STAT وجود دارد.
API های Moz و STAT و ابزار های دیگر میتوانند به Google Sheets یا سایر سیستم عامل ها منتقل شوند و سریع اطلاعات مربوط به وب سایتتان را به شما بدهند. این اطلاعات باعث می شود تا دیدگاه بهتری نسبت به معیار هایی که به آنها اهمیت می دهید داشته باشید.
تعداد بک لینک ها
بک لینک ها لینک هایی از وب سایت شما هستند که در وب سایت های دیگر گذاشته شده اند. تعداد بک لینک ها زیاد مهم نیست، ما به شما توصیه میکنیم که به کیفیت بک لینک ها و لینک های مربوط به دامنه اصلی سایت خود دقت کنید. در یک مطلب، اختصاصی به بک لینک ها پرداختیم، توصیه میکنیم نوشته “چطور لینک با کیفیت بسازیم؟” را حتما بخوانید.
ارزیابی سلامت یک سایت همراه با سئو سایت
با درک جنبه های خاصی از وب سایت خود مانند موقعیت فعلی آن در جستجو، چگونگی تعامل جستجوگر ها با آن، کیفیت محتوای آن، ساختار کلی آن و موارد دیگر، میتوانید کشف بهتری از فرصت ها داشته باشید. ابزار های موتور های جستجو حدافل چیزی هست که میتواند به این فرصت ها کمک کند:
ما در این مطلب سعی داریم بیشتر کار ها برای اندازه گیری سئو سایت را پوشش دهیم، پس برای سئو سایت موارد زیر را به خاطر داشته باشید:
خزنده
آیا صفحات اصلی سایتتان برای موتور های جستجو قابل خواندن هستند یا با استفاده از robots.txt ربات های گوگل یا بینگ را مسدود می کنید؟ آیا وب سایتتان نقشه سایت صحیحی برای کمک به خزندگان دارد؟ ( sitemap.xml خزندگان را به صفحه اصلی هدایت می کند )
صفحات ایندکس شده
آیا میتوانید صفحات اصلی سایتتان را از طریق گوگل پیدا کنید؟ اگر متوجه شدید که برخی از صفحه ها مفقود شده اند، مطمئن شوید که صفحاتی که باید فهرست بندی شوند توسط متا ربات یا برچسب noindex حذف نشوند.
عناوین صفحه و توضیحات متا
آیا عناوین و توضیحات متا شما در جمع بندی مطالب هر صفحه خوب کار می کنند؟ آیا CTR سایتتان را بررسی می کنید؟ آیا عناوین و توضیحات متا طوری نوشته شده اند که به جستجوگر ها امکان می دهد تا نتایح شما را روی URL های دیگر رتبه بندی کنند؟ اینها معیار های گسترده ای برای کشف فرصت ها هستند که باید به آنها توجه کنید.
سرعت صفحه
وب سایت شما در تلفن های همراه و در لایت هاوس چگونه کار می کنند؟ کدام یک از تصاویر را برای بهبود زمان می توان فشرده تر کرد؟ سرعت سایت از اهمیت زیادی برخوردار هست که باید برای افزایش سرعت سایت به آن توجه کنید.
کیفیت محتوا
چگونه محتوای فعلی وب سایت نیاز های بازار را برطرف می کند؟ آیا محتوای سایتتان از محتوای سایت های مشابه بهتر است؟ اگر چنین نیست، به مواردی مانند محتوای غنی تر، چند رسانه ای، PDF ، راهنما ها، محتوای صوتی و موارد دیگر فکر کنید.
تحقیق در مورد کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل وب سایت های رقابتی می تواند به شما در پیدا کردن فرصت های عالی برای وب سایتتان کمک کند. مثلا: رقیب های صفحه 1 برای کدام کلمات کلیدی قرار میگیرند، ممکن هست شما بتوانید محتوای بهتری را ارائه دهید و صفحه یک را به دست بگیرید.
جستجو برای محتوای وب سایتتان و پیدا کردن فرصت های عالی به شما کمک می کند تا یک طرح عالی برای اولویت بندی وظایف خود داشته باشید و لیست اولویت بندی را به طور مداوم نگه دارید.
اولویت بندی رفع مشکلات سئو سایت شما
برای اولویت بندی اصلاحات سئو سایتتان به طور موثر، لازم است که ابتدا هدف خاص و توافق شده ای بین شما و مشتری تان برقرار شود. در حالی که یک میلیون روش مختلف برای اولویت بتدی سئو وجود دارد، ما پیشنهاد میکنیم آنها را براساس اهمیت و ضرورت رتبه بندی کنید. کدام راه حل ها می تواند بیشترین بازده سرمایه گزاری (ROI) را برای یک وب سایت فراهم کند و به اهداف توافق شده شما کمک کنذ.
برنامه ریزی و اجرای سئو
بخش عمده موفقیت شما به نقشه برداری و برنامه ریزی کارهای سئو بستگی دارد. ابزار های رایگان مانند Google Sheets میتوانند به شما در برنامه ریزی برای اجرای سئو کمک کنند، البته شما می توانید از هر روشی که راحت تر هستید استفاده کنید. برخی از افراد ترجیح میدهند وظایف سئو خود را در تقویم Google، در صفحه کانبان یا اسکرام یا برنامه ریز روزانه بزنامه ریزی کنند. از آنچه برای شما مفید است استفاده کنید و به آن بچسپید.
اندازه گیری پیشرفت شما در طول راه از طریق معیار های ذکر شده در بالا، به شما کمک می کند تا اثر بخشی خود را تحت نظر داشته باشید و آشکار می بینید که تلاش هایتان بی نتیجه نبوده اند.
ارتباطات برای طول عمر مشتری سئو ضروری است
بسیاری از اصطلاحات سئو بدون توجه به مشتری ( یا کاربر ) قابل اجرا هستند. به همین دلیل استفاده از مهارت های ارتباطی خوب در مورد برنامه سئو خود، بر طوب عمر مشتری تاثیر بسیار مفیدی دارد.
تمرین، تمرین و تمرین
بهترین کاری که میتوانید برای ایجاد اعتماد به نفس، مهارت ها و توانایی های خود انجام دهید، شیرجه زدن و کثیف شدن دستانتان هست. اگر درمورد سئو جدی هستید و امیدوار هستید که روزی به مشتریان خود خدمت می کنید، مکان دیگری برای شروع بهتر از وب سایت خود ندارید. در این حالت است که با اندازه گیری سئو پیشرفتتان را واضح خواهید دید.
ما لیستی برای سرعت بخشیدن به شما فراهم کردیم تا بتوانید در مراحل بعدی دنیای گسترده و شگفت انگیز سئو از آن استفاده کنید:
برای اندازه گیری سئو داده ها بهترین دوست شما هستند. میتوانید از مجموعه نرم افزار های تحلیلی و تحقیقاتی سئو مانند Moz pro برای یادگیری دقیق رتبه بندی، ایجاد لینک، بهداشت فنی سایت و موارد دیگر استفاده کنید. هم اکنون میتوانید 30 روز رایگان از موز پرو استفاده کنید.