بسته

سئو سایتمان را چطور اندازه گیری کنیم؟

میانگین 0 ستاره از 0 رای
سئو سایتمان را چطور اندازه گیری کنیم؟

اگر میخواهید بدانید که در سئو سایتتان چقدر موفق بوده اید یا به اندازه گیری سئو بپردازید، با ما همراه  باشید. با یک جمله ساده از همین الان شروع میکنیم که قبل از دیدن وضعیت سئو سایتتان بدانید: هر چیزی که قابل اندازه گیری باشد را میتوانید بهبود بخشید! پس با این وجود اگر سئو سایت باب میلتان نبود نگران نباشید، میتوانید آن را بهتر کنید.

اندازه گیری سئو بسیار میتواند تاثیرگذار باشد، سئو های حرفه ای همه چیز را از رتبه بندی و تبدیل لینک گرفته تا رضایت و تجربه کاربری بررسی می کنند.  چون در این حالت میتوانند به راحتی کار ها را اولویت بندی کنند. شما نیز با اندازه گیری سئو میتوانید کار های مربوط به وب سایتتان را راحت اولویت بندی کنید.

با هدف گیری مناسب شروع کنید

در حالی که داشتن هدف های زیاد برای یک وب سایت چیز معمولی است اما داشتن یک هدف اصلی ضروری است. تنها راهی که میتوانید بدانید هدف اصلی وب سایت چیست این است که درک درستی از اهداف آن و نیاز های مشتری داشته باشید.
پاسخ دادن به سوالات مشتری نه تنها به جهت گیری تلاش های شما کمک میکند بلکه نشان می دهد که به سوالات و نظرات آنها اهمیت می دهید.

هدف گیری مناسب سئو سایت

چند نمونه سوال مشتری:

1- آیا میتوانید تاریخچه معتبری از شرکت خود را در اختیار ما قرار دهید؟
2- سود آور ترین خدمات/محصولات شما به ترتیب کدامند؟
3- چطور میتونیم از خدمات سایت شما استفاده کنیم؟

با این حال، مشخص کردن هدف اصلی و اهداف فرعی و معیار هایی که باید در نظر داشته باشید برای بهینه سازی وب سایتتان ضروری است. نکات زیر را هنگام ایجاد هدف اصلی، اهداف اضافی و معیار ها به خاطر داشته باشید:

نکات برای هدف اصلی

  • باید قابل اندازه گیری باشد: اگر نتوانید آن را اندازه گیری کنید، نمیتوانید آن را بهبود بخشید.
  • خاص باشید: به خودتان اجازه ندهید تکراری باشید و حتما محصولات خود را با دیدگاهی جدید ارائه دهید.
  • اهداف خود را به اشتراک بگذارید: مطالعات نشان داده اند که یادداشت کردن و به اشتراک گذاشتن اهداف خود با دیگران شانس شما را برای دستیابی به آنها افزایش می دهد.

اندازه گیری

اکنون که هدف اصلی خود را تعیین کردید، ارزیابی کنید کدام معیار های اضافی میتوانند به سایت شما در رسیدن به هدف اصلی کمک کنند. اندازه گیری معیار های اضافی قابل اجرا به شما کمک می کند تا جزئیات دقیق تری در مورد پیشرفت فعلی و کلی داشته باشید.

معیار های نامزدی

افراد وقتی وارد سایتتون میشن چطور رفتار میکنن؟ این سوالی هست که معیار های نامزدی به دنبال پاسخگویی آن هستند. برخی از معروف ترین معیار های اندازه گیری نحوه ارتباط افراد با محتوای شما می باشد که شامل موارد زیر است:

نرح تبدیل

نرخ تبدیل تعداد تبدیل ها برای یک عمل است که بر اساس تعداد بازدید های منحصر به فرد تقسیم می شود. نرخ تبدیل می تواند برای هر چیزی اعمال شود، از ثبت نام ایمیل گرفته تا خرید کالا. دانستن نرخ تبدیل می تواند به شما در اندازه گیری بازده سرمایه گذاری (ROI) کمک بسیاری کند.

زمان در صفحه وب سایت

صفحات در هر بازدید

اگر هدفتان این بوده که بازدیدکنندگان را درگیر خود کرده و آنها را به مرحله بعدی برسانید، “صفحات در هر بازدید” معیار خوبی برای تعامل با ارزش میتواند باشد. به زبان ساده صفحات در هر بازدید را میتوان اینطور تعریف کرد: هر کاربر که از سایت شما بازدید می کند کدام صفحات را باز خواهد کرد.

عمق حرکت - میزان بازدید کاربر از وب سایتتان
ROI وب سایت

زمان در صفحه

چقدر طول میکشه تا سایت شما بارگیری بشه؟ مردم چه مدت در صفحه شما می مانند؟ اگر یک پست 2000 کلمه ای دارید که بازدیدکنندگان آن به طور متوسط 10 ثانیه در آن میمانند، احتمال اینکه محتوای آن صفحه خوانده شود کم است. البته هدف صفحه را هم در نظر بگیرید، مثلا 10 ثانیه ماندن در صفحه “تماس با ما” عادی است.

صفحات در هر بازدید

عمق حرکت

عمق حرکت میزان گشتن بازدید کنندگان را در صفحه های وب اندازه گیری می کند. آیا بازدید کنندگان به محتوای مهم شما دسترسی پیدا می کنند؟ اگر اینطور نیست روش های مختلف ارائه، مانند مهم ترین مطالب، ویژه ها و… را امتحان کنید. همچنین کیفیت محتوایتان را در نظر بگیرید. آیا کلمات غیر ضروری را حذف می کنید؟ آیا ادامه مطلب می تواند برای بازدید کننده جذاب باشد؟ “عمق حرکت” را میتوان در Google Avalytics مشاهده کرد.

در گوگل آنالیز میتواند فیلترها را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید تا اطلاعات دقیق تری از وب سایتتان داشته باشید. مثلا اگر هدف یک صفحه از وب سایتتان پر کردن فرم است، میتوانید فیلتر را بر اساس پر کردن فرم تنظیم کنید. اگر بازدید کنندگان سایت فرم را پر کرده باشند، میتوانید در گزارش های خود آن را ببینید.

ترافیک جستجو

رتبه بندی یک معیار ارزشمند سئو است، اما اندازه گیری عملکرد ارگانیک سایتتان نباید فراموش شود. هدف از جستجوی کاربران این است که پاسخی برای جستجویشان بیابند؛ اگر رتبه بندی می کنید اما هیچگونه ترافیکی دریافت نمی کنید، مشکلی در این بین وجود دارد. اما چطور میتوانید تعیین کنید که سایتتان از چه میزان ترافیکی برخوردار است؟ یکی از دقیق ترین راه های انجام این کار، گوگل آنالیز است.

با استفاده از Google Analytics اطلاعات زیادی را درباره ترافیک کشف کنید

گوگل آنالیز
گوگل آنالیز چگونه کار می کند؟ | پی سی رنک

گوگل آنالیز (GA) در اندازه گیری سئو میتواند بسیار به شما کمک کند، این ابزار داده ها تجزیه میکند و یک راهنمای کلی برای برحی از داده های ترافیکی را در اختیار شما قرار می دهد و شما میتوانید از این ابزار رایگان برای جمع آوری این داده ها استفاده کنید.

ترافیک ارگانیک را جدا کنید

گوگل آنالیز به شما امکان می دهد ترافیک سایتتان را از طریق کانال مشاهده کنید. این کار باعث کاهش هر گونه نگرانی درمورد تغییر کانال می شود. ( مثلا کل ترافیک وب سایتتان را به خاطر یک فعالیت پرداخت شده (خرید بازدید ناگهانی و…) مختل شده اما ترافیک ارگانیک شما ثابت مانده است، در این حالت شما خیالتان راجب ترافیک ارگانیک راحت می شود).

ترافیک سایتتان در گذر زمان

گوگل آنالیز به شما امکان می دهد که کل جلسات، کاربران و بازدید های صفحه را به سایت خود در طی یک تاریخ مشخص مشاهده کنید. همچنین میتوانید دو بازه زمانی جداگانه را با هم مقایسه کنید.

از یک صفحه خاص چند بازدید دریافت کرده اید؟

گزارشات محتوای سایت در گوگل آنالیز برای ارزیابی عملکرد یک صفحه خاص بسیار عالی است.( به عنوان مثال تعداد بازدید کنندگان یک صفحه که در یک بازه زمانی مشخص دریافت کرده اید )

ترافیک از یک کمپین مشخص

برای اینکه بهتر بتوانید ترافیک دریافتی از یک کمپین مشخص را محاسبه کنید، از کد های UTM (ماژول ردیابی خارپشت) استفاده کنید. برای اینکار منبع و رسانه را تعیین کنید، سپس در انتهای آدرس اینترنتی کد ها را اضافه کنید. وقتی مردم روی این لینک ها کلیک کنند، UTM ها شروع به جمع کردن گزارش در “کمپین ها” گوگل آنالیز می کنند.

نرخ کلیک (CTR)

CTR شما به معنای درصد افرادی است که روی صفحه شما در نتایج جستجو کلیک کرده اند. CTR می تواند به شما بینشی در مورد چگونگی بهینه سازی عنوان صفحه و توضیحات متا بدهد. میتوانید این داده ها را در Google Search Console بیابید. ( GSC ابزاری رایگان هست )
علاوه بر این، Google Tag Manager ابزار رایگان دیگری است که به شما امکان می دهد بدون نیاز به اصلاح کد، ردیاب ها را در وب سایت خود مستقر کنید و آنها را مدیریت کنید. این کار ردیابی فعالیت های خاص در وب سایت را آسان تر می کند.

رتبه بندی کلمات کلیدی

رتبه بندی کلمات کلیدی
رتبه بندی کلمات کلیدی | پی سی رنک

رتبه وب سایت به کلمات کلیدی آن وابسته است، برای همین باید ویژگی SERP را شامل باشد، مانند بخش های برجسته و جعبه های پرسش کاربران. سعی کنید مغرور نشوید! یعنی از معیار های غرور آمیز مانند رتبه بندی برای کلمات کلیدی رقابتی مبهم و همچنین کلمات کلیدی دم بلند خوددداری کنید. ما در مطلب “پیداکردن کلمات کلیدی جذاب” به طور مفصل پیداکردن کلمات کلیدی مناسب برای مطلب هایتان را توضیح داده ایم.

تعداد بک لینک ها

نحوه اندازه گیری این معیار ها

ابزار های مختلفی برای پیگیری موقعیت وب سایت شما در SERP، سلامت خزیدن سایت، رعایت ویژگی های SERP و معیار های لینک مانند Moz Pro و STAT وجود دارد.
API های Moz و STAT و ابزار های دیگر میتوانند به Google Sheets یا سایر سیستم عامل ها منتقل شوند و سریع اطلاعات مربوط به وب سایتتان را به شما بدهند. این اطلاعات باعث می شود تا دیدگاه بهتری نسبت به معیار هایی که به آنها اهمیت می دهید داشته باشید.

تعداد بک لینک ها

بک لینک ها لینک هایی از وب سایت شما هستند که در وب سایت های دیگر گذاشته شده اند. تعداد بک لینک ها زیاد مهم نیست، ما به شما توصیه میکنیم که به کیفیت بک لینک ها و لینک های مربوط به دامنه اصلی سایت خود دقت کنید. در یک مطلب، اختصاصی به بک لینک ها پرداختیم، توصیه میکنیم نوشته “چطور لینک با کیفیت بسازیم؟” را حتما بخوانید.

اندازه گیری موفقیت وب سایت

ارزیابی سلامت یک سایت همراه با سئو سایت

با درک جنبه های خاصی از وب سایت خود مانند موقعیت فعلی آن در جستجو، چگونگی تعامل جستجوگر ها با آن، کیفیت محتوای آن، ساختار کلی آن و موارد دیگر، میتوانید کشف بهتری از فرصت ها داشته باشید. ابزار های موتور های جستجو حدافل چیزی هست که میتواند به این فرصت ها کمک کند:

ما در این مطلب سعی داریم بیشتر کار ها برای اندازه گیری سئو سایت را پوشش دهیم، پس برای سئو سایت موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • کنسول جستجوی گوگل: اگر قبلا با آن کار نکرده اید، برای یک کنسول جستجوی رایگان ثبت نام کنید و وب سایت خود را تایید کنید. کنسول جستجوی گوگل پر از گزارش های عملی است که میتوانید برای تشخیص خطاهای وب سایت، فرصت ها و درگیری کاربر استفاده کنید.
  • ابزار های وبمستر Bing: این ابزار ها هم عملکردی شبیه کنسول جستجوی گوگل دارند. در میان چیز های دیگر، این ابزار ها به شما نشان می دهند که سایت شما در بینگ (Bing) چگونه فعالیت می کند و چه فرصت هایی برای پیشرفت دارد.
  • Lighthouse Audit: ابزار خودکار گوگل برای اندازه گیری عملکردی وب سایت، قابلیت دسترسی، برنامه های وب و دیگر موارد استفاده می شود. این داده ها درک شما از عملکرد یک وب سایت را بهبود می بخشد. در اینجا سرعت و دسترسی ویژه ای برای یک وب سایت کسب کنید.
  • PageSpeed Insights: این ابزار عملکرد وب سایت را با استفاده از گزارش های لایت هاوس و کروم ارائه می دهد.( مانند اندازه گیری کاربر واقعی *RUM* )
  • Structured Data Testing Tool: ابزار آزمایش داده های ساختاری تایید می کند که یک وب سایت از داده های ساختاری به درستی استفاده می کند یا خیر.
  • Mobile Friendly Test: این ابزار کمک میکند که بدانید وب سایتتان روی موبایل چطور عمل می کند و آن را ارزیابی می کند.
  • Web.dev: بینش هایی برای بهبود سایت با استفاده از لایت هاوس فراهم می کند و امکان پیشرفت وب را در طول زمان فراهم می کند.
  • ابزار هایی برای توسعه وب و جستجوگر ها: گوگل معمولا ابزار های جدیدی را برای توسعه دهندگان وب و سئو به طور یکسان فراهم می کند، پس حواستان به نسخه های جدید اینجا هم باشد.

خزنده

آیا صفحات اصلی سایتتان برای موتور های جستجو قابل خواندن هستند یا با استفاده از robots.txt ربات های گوگل یا بینگ را مسدود می کنید؟ آیا وب سایتتان نقشه سایت صحیحی برای کمک به خزندگان دارد؟ ( sitemap.xml خزندگان را به صفحه اصلی هدایت می کند )

صفحات ایندکس شده

آیا میتوانید صفحات اصلی سایتتان را از طریق گوگل پیدا کنید؟ اگر متوجه شدید که برخی از صفحه ها مفقود شده اند، مطمئن شوید که صفحاتی که باید فهرست بندی شوند توسط متا ربات  یا برچسب noindex حذف نشوند.

عناوین صفحه و توضیحات متا

آیا عناوین و توضیحات متا شما در جمع بندی مطالب هر صفحه خوب کار می کنند؟ آیا CTR سایتتان را بررسی می کنید؟ آیا عناوین و توضیحات متا طوری نوشته شده اند که به جستجوگر ها امکان می دهد تا نتایح شما را روی URL های دیگر رتبه بندی کنند؟ اینها معیار های گسترده ای برای کشف فرصت ها هستند که باید به آنها توجه کنید.

سرعت صفحه

وب سایت شما در تلفن های همراه و در لایت هاوس چگونه کار می کنند؟ کدام یک از تصاویر را برای بهبود زمان می توان فشرده تر کرد؟ سرعت سایت از اهمیت زیادی برخوردار هست که باید برای افزایش سرعت سایت به آن توجه کنید.

کیفیت محتوا

چگونه محتوای فعلی وب سایت نیاز های بازار را برطرف می کند؟ آیا محتوای سایتتان از محتوای سایت های مشابه بهتر است؟ اگر چنین نیست، به مواردی مانند محتوای غنی تر، چند رسانه ای، PDF ، راهنما ها، محتوای صوتی و موارد دیگر فکر کنید.

برای بهتر کردن کیفیت کلی وب سایتتان کار های زیر را انجام دهید:

حذف صفحات نازک، قدیمی یا کم کیفیت میتواند به بهبود کیفیت وب سایت شما کمک کند. به عبارتی شما با این کار وب سایتتان را هرس می کنید که بسیار هم مفید است.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل وب سایت های رقابتی می تواند به شما در پیدا کردن فرصت های عالی برای وب سایتتان کمک کند. مثلا: رقیب های صفحه 1 برای کدام کلمات کلیدی قرار میگیرند، ممکن هست شما بتوانید محتوای بهتری را ارائه دهید و صفحه یک را به دست بگیرید.
جستجو برای محتوای وب سایتتان و پیدا کردن فرصت های عالی به شما کمک می کند تا یک طرح عالی برای اولویت بندی وظایف خود داشته باشید و لیست اولویت بندی را به طور مداوم نگه دارید.

اولویت بندی رفع مشکلات سئو سایت شما

برای اولویت بندی اصلاحات سئو سایتتان به طور موثر، لازم است که ابتدا هدف خاص و توافق شده ای بین شما و مشتری تان برقرار شود. در حالی که یک میلیون روش مختلف برای اولویت بتدی سئو وجود دارد، ما پیشنهاد میکنیم آنها را براساس اهمیت و ضرورت رتبه بندی کنید. کدام راه حل ها می تواند بیشترین بازده سرمایه گزاری (ROI) را برای یک وب سایت فراهم کند و به اهداف توافق شده شما کمک کنذ.

برنامه ریزی و اجرای سئو

بخش عمده موفقیت شما به نقشه برداری و برنامه ریزی کارهای سئو  بستگی دارد. ابزار های رایگان مانند Google Sheets میتوانند به شما در برنامه ریزی برای اجرای سئو کمک کنند، البته شما می توانید از هر روشی که راحت تر هستید استفاده کنید. برخی از افراد ترجیح میدهند وظایف سئو خود را در تقویم Google، در صفحه کانبان یا اسکرام یا برنامه ریز روزانه بزنامه ریزی کنند. از آنچه برای شما مفید است استفاده کنید و به آن بچسپید.
اندازه گیری پیشرفت شما در طول راه از طریق معیار های ذکر شده در بالا، به شما کمک می کند تا اثر بخشی خود را تحت نظر داشته باشید و آشکار می بینید که تلاش هایتان بی نتیجه نبوده اند.

ارتباطات برای طول عمر مشتری سئو ضروری است

بسیاری از اصطلاحات سئو بدون توجه به مشتری ( یا کاربر ) قابل اجرا هستند. به همین دلیل استفاده از مهارت های ارتباطی خوب در مورد برنامه سئو خود، بر طوب عمر مشتری تاثیر بسیار مفیدی دارد.

تمرین، تمرین و تمرین

بهترین کاری که میتوانید برای ایجاد اعتماد به نفس، مهارت ها و توانایی های خود انجام دهید، شیرجه زدن و کثیف شدن دستانتان هست. اگر درمورد سئو جدی هستید و امیدوار هستید که روزی به مشتریان خود خدمت می کنید، مکان دیگری برای شروع بهتر از وب سایت خود ندارید. در این حالت است که با اندازه گیری سئو پیشرفتتان را واضح خواهید دید.
ما لیستی برای سرعت بخشیدن به شما فراهم کردیم تا بتوانید در مراحل بعدی دنیای گسترده و شگفت انگیز سئو از آن استفاده کنید:

1- قبل از شروع یک پروژه جدید، معماری اطلاعات سایت، طراحی، تجربه کاربری و سایر ملاحظات لازم را خوب بفهمید.

2- مراحل مربوط به راهنمای مبتدیان سئو را دنبال کنید:

  • اهداف خود و قوانین اساسی سئو را درک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سایت شما قابل خزیدن باشد ( موتور های جستجو بتوانند سایتتان را بخوانند )
  • تحقیقات دقیق در مورد کلمات کلیدی را انجام دهید تا به بهترین شیوه سایتتان را بهینه سازی کنید.
  • بهینه سازی سئو فنی را انجام دهید.
  • لینک کسب کنید.
  • به طور موثر اولویت بندی کرده و معیارهای مناسب را بسنجید.

3- دوباره تست کنید، تکرار کنید و باز هم تست کنید! بسیاری از سئوکار ها سایت های آزمایشی دارند که هنجار های سئو را به چالش می کشند یا انواع جدیدی از تاکتیک های بهینه سازی را در آن سایت ها آزمایش می کنند. ( مثلا شما یک در یک وب سایت آزمایشی مطلبی با عنوان جادوگر بنوسید که این کلمه احتمالا دارای حجم جستجوی صفر است، سپس میبینید که چقدر سریع می توانید رتبه در نتایج جستجو دریافت کنید. *شما می توانید با انواع تست های دیگر جستجوگر ها را آزمایش کنید و فرصت های عالی را برای وب سایت خود پیدا کنید* )

4- کار های سخت را انجام دهید، محتوا را برای سایر سیستم عامل ها بازسازی کنید و با رقبای قوی تری رقابت کنید.

5- برای یاذگیری سئو فنی راه طولانی تری را در پیش بگیرید و خود را به چالش بکشید.

6- جامعه ای پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت یاد بگیرید، بحث کنید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و از آنها درخواست کمک کنید.

7- وقت بگذارید و ارزیابی کنید که چه کار هایی از یک پروزه سئو انجام نشده است. چطور میتوانید در آینده کار های بهتری را بدون بهبود عملکرد خود انجام دهید؟

برای اندازه گیری سئو داده ها بهترین دوست شما هستند. میتوانید از مجموعه نرم افزار های تحلیلی و تحقیقاتی سئو مانند Moz pro برای یادگیری دقیق رتبه بندی، ایجاد لینک، بهداشت فنی سایت و موارد دیگر استفاده کنید. هم اکنون میتوانید 30 روز رایگان از موز پرو استفاده کنید.

دکتری ریاضی، 12 سال سابقه سئو و بهینه سازی سایت

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.